Blog – az internetes napló

blogger-outreach-2Az internet néha nemcsak lemásolja, felgyorsítja a hagyományos kommunikációs eszközöket, hanem az is előfordul, hogy teljesen kifordítja, az eredetivel épp ellentétes célzatúvá teszi. Pont ilyen a blog, ami egyébként internetes naplóbejegyzésként vált ismertté. A személyes naplóba ugyanis épp olyan dolgokat ír le az ember, amit alapvetően csak önmagának vagy a kései utókornak szán, s az ilyen „emlékkönyveket” rendszerint jól elrejtve őrzi. Az internetes változat szintén egy személyes önkifejezési, dokumentációs forma, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy írói (a bloggerek) eleve a nyilvánosságnak szánják. Indítékuk így a személyes publikációs kényszertől a véleménynyilvánítási szándékon át a hírnév és népszerűség erősítéséig, sőt akár a vállalatok marketingtevékenységéig terjed.

Blogokat rendszerint önszántukból és ingyen írnak az emberek, köztük jeles publicisták, ismert színészek, politikusok – és névtelen mániások. Megosztják olvasóikkal mindennapjaik történéseit, kifejtik véleményüket az aktuális eseményekről. Stílusuk lehet élvezetes, témájuk lehet izgalmas, de az is előfordulhat, hogy csupán közismert személyiségük vonzza a látogatókat a blog-oldalakra. Mivel nincs főszerkesztőjük, nincsenek ilyen irányú kötelezettségeik, így semmi nem gátolja őket abban, hogy bármilyen témáról kendőzetlenül írjanak – és senki nem kényszeríti őket, hogy valamiről viszont mindenképpen ejtsenek szót. (Leszámítva a hivatásos, fizetett bloggereket.) Létezhetnek érdektelen és nívótlan internetes naplóbejegyzések, ám a blogok 1997 óta töretlen népszerűsége arra utal, hogy időnként igazi gyöngyszemeknek is lenniük kell köztük, és a látogatók hajlandók időt és fáradságot szánni arra, hogy halásszanak utánuk a világ hálójával.

Felmérések szerint 2010-ben a világon közel 140 millió aktív blog létezett, s a bejegyzéseket olvasók száma csak az Egyesült Államokban meghaladta a 120 milliót. A blogok a kertészkedéstől az atomfizikáig és az informatikától a divatig az emberi életben előforduló összes témát kibeszélik. Szerzőik rendszerint nem bújnak (a fórumok világában megszokott) becenevek mögé, így aztán a hazai blog-oldalakon gyakran találkozhatunk ismert személyiségek naplóbejegyzéseivel. Az olvasók pedig, érdeklődésük vagy szimpátiájuk alapján, vagy felkeresik ezeket vagy nem, s a leírtak vagy bosszúságot vagy szimpátiát, vagy éppenséggel teljes közömbösséget váltanak ki belőlük. Mint bármilyen közzétett írás esetén.Ügyelni legfeljebb arra kell, nehogy bedőljünk a vállalatok, kereskedőcégek profi szakmai bloggerei által írt, internetes naplóbejegyzés álarcába bújtatott reklámüzeneteknek.

 

vissza az előző oldalra