Az online szerepjátékok javítják a gyerekek nyelvi készségeit és szókincsét

Foto.szerepjáték.imagesA szülők gyakran tiltják a gyerekeket a videojátékoktól, attól tartva, hogy elvonja a figyelmüket az iskolai munkától – egy új kutatás szerint azonban bizonyos számítógépes játékok valójában javítják nyelvi készségeiket és szókincsüket. A svéd kutatók szerint különösen a nagyon sokszereplős online szerepjátékok (MMORPG) gyakorolnak pozitív hatást a tanulásra. Ezek olyan számítógépes szerepjátékok, amelyekben nagyszámú játékos áll kölcsönhatásban egymással egy virtuális világban.

A Göteborgi és a Karlstadi Egyetemek kutatói 76 tíz-tizenegy éves gyermeket vizsgáltak. Az adatokat kérdőívek és egy úgynevezett nyelvi napló segítségével gyűjtötték össze, utóbbival azt követték nyomon, hány alkalommal találkoztak a gyerekek az angol nyelvvel az iskolán kívül, például számítógépes játékok vagy digitális játékok játszása során. A kutatás többek között azt vizsgálta, van-e valamilyen összefüggés a digitális játékok játszása és az angol nyelv tanulására való motiváció, az önértékelésen alapuló angol nyelvi készségek és az angol beszédhez használt stratégiák között. Az eredmények jelentős különbségeket mutattak a nemek között a számítógépes játékok használatát illetően: a fiúk átlagosan heti 11,5 órát töltöttek játékkal, a lányok viszont csak 5,1 órát. A lányok viszont sokkal több időt, heti 11,5 órát töltenek a nyelvvel összekapcsolható online tevékenységekkel, főként Facebook-használattal, mint a fiúk (heti 8 óra). A ReCall c. szaklapban ismertetett kutatás eredményei alátámasztják Liss Kerstin Sylvén és Pia Sundqvist korábbi munkáját, amelyből az derült ki, hogy a rendszeres játékosok angol szókincse sokkal nagyobb, mint a többieké. A svéd kutatók úgy vélik, hogy az angol nyelvvel való ’osztálytermen kívüli’ találkozás az nagy hatással van a gyerekek angol szókincsére.

 

vissza az előző oldalra