A digitális technológia hatása a fiatalokra – hol az igazság?

Two teenage boys (16-17) playing computer game

A szakemberek szerint Greenfield kutatásai megalapozatlanok, és ezáltal mind a szülőket, mind a szélesebb közönséget félrevezetik. Greenfield szerint például a közösségi oldalak használata negatívan befolyásolja a gyerekek társas kapcsolatait, miközben mindez általánosságban egyáltalán nem igaz, sőt van, akinek kifejezetten előnyére szolgál ezeknek az oldalaknak a látogatása. Greenfield azt is kifejtette, hogy az online interakciók kiválthatják az autizmust, vagy legalábbis az autizmusra utaló jeleket, amit az őt cáfoló szakemberek szerint semmilyen tudományos tény nem igazol, ellenben állítása megtévesztő, és alkalmas az autisták stigmatizálására. Greenfield állításai között szerepel az is, hogy a számítógépes játékok túlzott használata figyelemzavart és agressziót eredményez, holott erre sincsenek konkrét bizonyítékai – amint arra sem, hogy az interneten való szörfölgetést felületessé tenné a gyerekek tudását és figyelmét.

Azt a szakemberek sem cáfolják, hogy a digitális technológiának megvannak a veszélyei, véleményük szerint azonban ezeket nem szabad eltúlozni, és egy-egy esetből semmiképpen sem szabad általánosítani. Az például igaz, hogy aki a számítógépezés mellett semmilyen fizikai aktivitást nem végez, az ki van téve az elhízás és a cukorbetegség veszélyének, illetve aki tanulás helyett folyton videojátékokkal játszik, az rosszabbul fog teljesíteni az iskolában. Emellett az internetes biztonság kérdése is nagyon fontos, amire a társadalom minden szintjén nagy figyelmet kell fordítani. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni – hangsúlyozták a tanulmány készítői –, hogy az internetnek és a digitális technológiának számos pozitív hozadéka van, a közvéleményt pedig nem szabad egyoldalú információkkal félrevezetni, hanem olyan kutatási eredményeket kell felmutatni, melyek minden oldalról, alaposan és elfogulatlanul járják körbe ezt a kérdéskört.

 

 

vissza az előző oldalra